PIBID contributions to the initial training of Physics teachers: application of the cell phone projector workshop

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/bjs.v1i3.20

Keywords:

Experience Report, Teaching Physics, Teaching Initiation Program, Didactic Workshops

Abstract

The objective of this work refers to an account of the activities developed by the scholarship holders, together with the Teaching Initiation Program (PIBID), of the Degree in Physics of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte - IFRN/ João Câmara Campus. The work is characterized as a report of activities, experienced by a group of undergraduates - PIBID scholarship holders - seeking to discuss the potential of PIBID for the initial formation of Physics teachers. The development of PIBID activities started with a knowledge of the school context, followed by observation of Physics classes and, finally, intervention in the classroom, bringing teaching strategies in different ways. Showing in its foundation the importance of PIBID within the school environment, as it is coexisting with the entire school community, makes us true educators within the teaching of Physics.

References

Araújo, M. S. T., Abib, M. L. V. S. (2003). Atividades experimentais no ensino de física: diferentes enfoques, diferentes finalidades. Rev. Bras. Ensino Fís., 25(2). DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-47442003000200007

Bondía, J. L. (2002). Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, 19. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003

Carvalho, A. M. P. (1998). Ciências no Ensino fundamental: o conhecimento físico. São Paulo: Scipione.

Cassaro, R. (2012). Atividades experimentais no ensino de física. Especialização em Ensino de Física, UNIR.

Mendes, I. A.; Martins, A. F. P. (2006). Uma didática para ciências e matemática - Didática/Aula 06, Natal (RN): EDUFRN – Editora da UFRN.

Oliveira Júnior, W. B. de, & Silva, H. H. N. e. (2022). Educação de jovens e adultos na 4ª etapa e a importância da experimentação no ensino de ciências. Brazilian Journal of Science, 1(2), 21–27 DOI: https://doi.org/10.14295/bjs.v1i2.11

Penteado, Paulo César M., Torres, C. M. A. (2005). Física ciência e Tecnologia.1 ª Edição, São Paulo, Editora Moderna.

Sartori, J. Formação de professores: conexões entre saberes da universidade e fazeres na educação básica. In ___Anais do II Encontro Institucional do PIBID UFRGS/Porto Alegre, 01 e 02 de março de 2011.

Silva, J. G., Chagas, L. M. C., Alves, M. P C. PIBID: a experiência da sala de aula na formação inicial de professores. In___ Anais da XVII Semana de Humanidades/UFRN, 2009.

Published

2022-03-01

How to Cite

Silva, J. J. da, Medeiros, G. C. M. de, & Souza, A. M. de. (2022). PIBID contributions to the initial training of Physics teachers: application of the cell phone projector workshop. Brazilian Journal of Science, 1(3), 52–57. https://doi.org/10.14295/bjs.v1i3.20