Geographic map on environmental impacts: a preservation strategy and contribution to positive impacts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/bjs.v1i1.5

Keywords:

Geography, Impact, Environment, Preservation

Abstract

The environment is constantly impacted, characterized as negative and positive, being negative, all human actions that degrade the environment and positive, actions that contribute to the preservation and conservation of this environment. The purpose of this research is to describe positive and negative environmental impacts, providing an explanation of their differences and examples of impacts. The methodology uses a bibliographic research, collecting data through scientific articles, laws, website and environmental archives. The results present a strategy for contributing to positive impacts, using education as the best way to prepare and demonstrate to the population the importance of environmental conservation. Therefore, environmental education is a means of providing greater participation by the population in the environmental issues-problems they face, this education raises awareness and demonstrates how the school, public administration and community can work as a team regarding the environment.

References

Araujo, L. P. (2013). Impactos ambientais de caráter positivo e a desnecessidade de concessão de licenciamento ambiental. Revista Eletrônica da Faculdade de Direito de Franca, 7(1), 267-283. DOI: https://doi.org/10.21207/1983.4225.210

Barbieri, J. C. & Silva, D. (2011). Desenvolvimento sustentável e educação ambiental: uma trajetória comum com muitos desafios. RAM - Revista de Administração Mackenzie, 12(3), 51-82. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-69712011000300004

Bessa, M. M.; Ventura, M. V. A. & Alves, L da S. (2017). Sementes crioulas: construção da autonomia camponesa. Cadernos de Agroecologia, 11(2), 1-9.

Brasil (1986). Resolução Conama nº 001 de 1986. http://www.ima.al.gov.br/wizard/docs/RESOLU%C3%87%C3%83O%20CONAMA%20N%C2%BA001.1986.pdf

Brasil (1999). Lei no 9.795, de 27 de abril de 1999. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm

Brasil (2000). Lei no 9.985, de 18 de julho de 2000. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9985.htm

Borges, A. A. da S. & Santos, H. M. N. dos (2008). Educação ambiental: conceitos, objetivos e diretrizes. Semana Acadêmica, 5, 1-9.

Cnm (2009). Os impactos ambientais de maior incidência no país. Estudos Técnicos CNM, Brasília, 2, 65-72.

Fenker, E. (2011). Impacto ambiental e dano ambiental. http://www.academia.edu/download/5426198/reflexoes_10.pdf

Inea (2014). Educação ambiental: conceitos e práticas na gestão ambiental pública. Rio de Janeiro: INEA.

Ipsos Global Advisor. Earth Day 2019. (2019). https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/documents/2019-04/Earth-day-2019.pdf

Medeiros, A. B., Mendonça, M. J. da S. L., Sousa, G. L., Oliveira, I. P. (2011). A Importância da educação ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, 4(1), 1-17.

Meneguzzo, I. S. & Chaicouski, A. (2010). Reflexões acerca dos conceitos de degradação ambiental, impacto ambiental e conservação da natureza. Geografia, 19(1), 181-185.

Paes, C. (2019). Estudo contratado pela Vale confirma que barragem em Brumadinho se rompeu por liquefação. https://g1.globo.com/mg/minas-gerais/noticia/2019/12/12/estudo-contratado-pela-vale-diz-que-barragem-em-brumadinho-se-rompeu-por-liquefacao.ghtml

Pereira, S. S. & Curi, R. C. (2012). Meio Ambiente, Impacto Ambiental e Desenvolvimento Sustentável: Conceituações Teóricas sobre o Despertar da Consciência Ambiental. REUNIR Revista de Administração, Contabilidade e Sustentabilidade, 2(4), 35-57. DOI: https://doi.org/10.18696/reunir.v2i4.78

Pinto, N. G. M., Coronel, D. A. & Conte, B. P. (2014). Mapeamento da Degradação Ambiental nos Estados e Regiões Brasileiras. XXXVIII Encontro da ANPAD, Rio de Janeiro. http://www.anpad.org.br/diversos/down_zips/73/2014_EnANPAD_GOL63.pdf

Progeplan (2017). Estudo de impacto ambiental – EIA parcelamento de solo urbano Quinhão 16, Volume lV – Prognostico Ambiental. http://www.ibram.df.gov.br/wp-content/uploads/2018/08/Volume_IV.pdf

Segura, D. de S. B. (2001). Educação Ambiental na escola pública: da curiosidade ingênua à consciência crítica. São Paulo: Annablume: Fapesp.

Unesco (2005). Década da Educação das Nações Unidas para um Desenvolvimento Sustentável, 2005-2014: documento final do esquema internacional de implementação, Brasília. https://www.unijales.edu.br/library/downebook/id:220

Unicamp (2017). Principais desastres ambientais no Brasil e no mundo. https://www.unicamp.br/unicamp/ju/noticias/2017/12/01/principais-desastres-ambientais-no-brasil-e-no-mundo

Ventura, M. V. A., Bessa, M. M., Alves, L. S. & Costa, E. M. (2018). Implantação e benefícios de um jardim suspenso e com pneus em um Colégio Militar em Goianésia-GO. Gl. Sci Technol, 11(1), 41-48.

Ventura, M. V. A., Bessa, M. M., Alves, L. S. Chagas, P. C. S., Costa, E. M., Arantes, B. H. T. (2018). Agroecologia e agricultura ecológica como pilar de sustentação da agricultura camponesa. Multi-Science Journal, 1(12), 13-16. DOI: https://doi.org/10.33837/msj.v1i12.611

Published

2022-01-01

How to Cite

Bessa, M. M., & Ventura, M. V. A. (2022). Geographic map on environmental impacts: a preservation strategy and contribution to positive impacts. Brazilian Journal of Science, 1(1), 45–57. https://doi.org/10.14295/bjs.v1i1.5

Issue

Section

Environmental Sciences