Geographic map on environmental impacts: a preservation strategy and contribution to positive impacts
DOI:
https://doi.org/10.14295/bjs.v1i1.5Keywords:
Geography, Impact, Environment, PreservationAbstract
The environment is constantly impacted, characterized as negative and positive, being negative, all human actions that degrade the environment and positive, actions that contribute to the preservation and conservation of this environment. The purpose of this research is to describe positive and negative environmental impacts, providing an explanation of their differences and examples of impacts. The methodology uses a bibliographic research, collecting data through scientific articles, laws, website and environmental archives. The results present a strategy for contributing to positive impacts, using education as the best way to prepare and demonstrate to the population the importance of environmental conservation. Therefore, environmental education is a means of providing greater participation by the population in the environmental issues-problems they face, this education raises awareness and demonstrates how the school, public administration and community can work as a team regarding the environment.
References
Araujo, L. P. (2013). Impactos ambientais de caráter positivo e a desnecessidade de concessão de licenciamento ambiental. Revista Eletrônica da Faculdade de Direito de Franca, 7(1), 267-283. DOI: https://doi.org/10.21207/1983.4225.210
Barbieri, J. C. & Silva, D. (2011). Desenvolvimento sustentável e educação ambiental: uma trajetória comum com muitos desafios. RAM - Revista de Administração Mackenzie, 12(3), 51-82. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-69712011000300004
Bessa, M. M.; Ventura, M. V. A. & Alves, L da S. (2017). Sementes crioulas: construção da autonomia camponesa. Cadernos de Agroecologia, 11(2), 1-9.
Brasil (1986). Resolução Conama nº 001 de 1986. http://www.ima.al.gov.br/wizard/docs/RESOLU%C3%87%C3%83O%20CONAMA%20N%C2%BA001.1986.pdf
Brasil (1999). Lei no 9.795, de 27 de abril de 1999. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm
Brasil (2000). Lei no 9.985, de 18 de julho de 2000. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9985.htm
Borges, A. A. da S. & Santos, H. M. N. dos (2008). Educação ambiental: conceitos, objetivos e diretrizes. Semana Acadêmica, 5, 1-9.
Cnm (2009). Os impactos ambientais de maior incidência no país. Estudos Técnicos CNM, Brasília, 2, 65-72.
Fenker, E. (2011). Impacto ambiental e dano ambiental. http://www.academia.edu/download/5426198/reflexoes_10.pdf
Inea (2014). Educação ambiental: conceitos e práticas na gestão ambiental pública. Rio de Janeiro: INEA.
Ipsos Global Advisor. Earth Day 2019. (2019). https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/documents/2019-04/Earth-day-2019.pdf
Medeiros, A. B., Mendonça, M. J. da S. L., Sousa, G. L., Oliveira, I. P. (2011). A Importância da educação ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, 4(1), 1-17.
Meneguzzo, I. S. & Chaicouski, A. (2010). Reflexões acerca dos conceitos de degradação ambiental, impacto ambiental e conservação da natureza. Geografia, 19(1), 181-185.
Paes, C. (2019). Estudo contratado pela Vale confirma que barragem em Brumadinho se rompeu por liquefação. https://g1.globo.com/mg/minas-gerais/noticia/2019/12/12/estudo-contratado-pela-vale-diz-que-barragem-em-brumadinho-se-rompeu-por-liquefacao.ghtml
Pereira, S. S. & Curi, R. C. (2012). Meio Ambiente, Impacto Ambiental e Desenvolvimento Sustentável: Conceituações Teóricas sobre o Despertar da Consciência Ambiental. REUNIR Revista de Administração, Contabilidade e Sustentabilidade, 2(4), 35-57. DOI: https://doi.org/10.18696/reunir.v2i4.78
Pinto, N. G. M., Coronel, D. A. & Conte, B. P. (2014). Mapeamento da Degradação Ambiental nos Estados e Regiões Brasileiras. XXXVIII Encontro da ANPAD, Rio de Janeiro. http://www.anpad.org.br/diversos/down_zips/73/2014_EnANPAD_GOL63.pdf
Progeplan (2017). Estudo de impacto ambiental – EIA parcelamento de solo urbano Quinhão 16, Volume lV – Prognostico Ambiental. http://www.ibram.df.gov.br/wp-content/uploads/2018/08/Volume_IV.pdf
Segura, D. de S. B. (2001). Educação Ambiental na escola pública: da curiosidade ingênua à consciência crítica. São Paulo: Annablume: Fapesp.
Unesco (2005). Década da Educação das Nações Unidas para um Desenvolvimento Sustentável, 2005-2014: documento final do esquema internacional de implementação, Brasília. https://www.unijales.edu.br/library/downebook/id:220
Unicamp (2017). Principais desastres ambientais no Brasil e no mundo. https://www.unicamp.br/unicamp/ju/noticias/2017/12/01/principais-desastres-ambientais-no-brasil-e-no-mundo
Ventura, M. V. A., Bessa, M. M., Alves, L. S. & Costa, E. M. (2018). Implantação e benefícios de um jardim suspenso e com pneus em um Colégio Militar em Goianésia-GO. Gl. Sci Technol, 11(1), 41-48.
Ventura, M. V. A., Bessa, M. M., Alves, L. S. Chagas, P. C. S., Costa, E. M., Arantes, B. H. T. (2018). Agroecologia e agricultura ecológica como pilar de sustentação da agricultura camponesa. Multi-Science Journal, 1(12), 13-16. DOI: https://doi.org/10.33837/msj.v1i12.611
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Marcio Moacir Bessa, Matheus Vinicius Abadia Ventura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.