Reflections for assistance to the LGBTQIA+ public from the perspective of nursing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/bjs.v1i7.121

Keywords:

Nursing, Gender Diversity, Reception

Abstract

Although there have been several improvements in the universalization of care in the Unified Health System, prejudice and decriminalization are still present in society as a whole and unfortunately this stigma around the members of the LGTBQIA+ group ends up directly influencing the quality of reception thus disqualifying the service. In this way, people in the group can stop attending health units. This study was motivated by students, with the main objective of reflecting on the assistance and guidance provided to the LGBTQIA+ public in health units and what difficulties faced by this public. This is a descriptive, qualitative study of the reflective analysis type, using the Virtual Health Library (VHL) database, in the following information base: International Health Science Literature (MEDLINE), Scientific Electronic Library Online (SCIELO), Latin American and Caribbean Literature on Health Sciences (LILACS), among others. It is concluded that the health teams are unprepared for the care and reception of this public. The relationship between health services and the homosexual population ends up being harmed when homophobic behavior occurs by the health teams in the service, or when the LGBT population does not feel welcomed or well received by these professionals. Emphasizing the importance of guidance to academics since their formation to form professionals of excellence, providing care with awareness of their importance, without prejudice and taboos.

Author Biographies

Kemely de Castro, Universidade Iguaçu

Acadêmica do curso de graduação em Enfermagem pela Universidade Iguaçu, Brasil.

Larissa Christiny Amorim dos Santos, Universidade Iguaçu

Acadêmica do curso de graduação em Enfermagem pela Universidade Iguaçu, Brasil.

Wanderson Alves Ribeiro, Universidade Iguaçu

Enfermeiro. Mestre e Doutorando pelo Programa Acadêmico em Ciências do Cuidado em Saúde pela Escola de Enfermagem Aurora de Afonso Costa da UFF. Docente do Curso de Graduação em Enfermagem Pós-graduação da Universidade Iguaçu, Brasil.

Bruna Porath Azevedo Fassarella, Universidade Iguaçu

Enfermeira. Mestre em Urgência e Emergência. Docente do curso de Enfermagem da Universidade Iguaçu, Brasil.

Keila do Carmo Neves, Universidade Iguaçu

Enfermeira. Mestre e Doutora em Enfermagem pela UFRJ. Docente do Curso de Graduação em Enfermagem da Universidade Iguaçu, Brasil.

Ana Lúcia Naves Alves, Universidade Iguaçu

Enfermeira. Mestre em Saúde Coletiva pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Doutoranda na Facultad de Humanidades Y Artes. Universidad Nacional de Rosário, UNR, Argentina

Fernando Salgado do Amaral, Universidade Iguaçu

Enfermeiro graduado pelo Centro Universitário de Volta Redonda (UNIFOA). Pós-Graduado em enfermagem em terapia intensiva pelo Centro Universitário de Volta Redonda (UNIFOA). Mestre em ensino de Ciências da Saúde e do Meio Ambiente pelo Centro Universitário de Volta Redonda (UNIFOA), Docente do curso de Enfermagem da Universidade Iguaçu, Brasil.

Enimar de Paula, Universidade Iguaçu

Enfermeiro. Mestre em Saúde Materno-Infantil Faculdade de Medicina - Universidade Federal Fluminense – UFF. Docente do curso de Graduação em Enfermagem da UNIG. Coordenador do Curso de Pós-Graduação em Enfermagem em Obstetrícia da Universidade Iguaçu. Brasil.

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Published

2022-07-01

How to Cite

Castro, K. de, Santos, L. C. A. dos, Ribeiro, W. A., Fassarella, B. P. A., Neves, K. do C., Alves, A. L. N., Amaral, F. S. do, & Paula, E. de. (2022). Reflections for assistance to the LGBTQIA+ public from the perspective of nursing. Brazilian Journal of Science, 1(7), 59–65. https://doi.org/10.14295/bjs.v1i7.121