The manager's challenges related to his role in school education at the Brolhos da Terra Indigenous School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/bjs.v1i9.41

Keywords:

School Management, Indigenous School, Community

Abstract

The article aims to investigate the main challenges of the manager related to his role in indigenous school education at the Brolhos da Terra Indigenous School, valuing the effective participation of the various segments of the school community - parents, students, teachers and employees, thus ensuring, democracy that seeks a fundamental presupposition of management, which is to be community. The text will be divided into sections, where the first section will talk about Relevant aspects of school community participation practices in democratic management, then about Democratic School Management, then about Participatory Planning, ending on the challenges of managers in current schools. We could observe that the school works on the local ethnic valorization, giving importance to the values ​​passed on from generation to generation, which to this day remain in the curriculum, as indigenous schools are the result of a struggle that is directly reflected in the school context. Therefore, according to the data collected in this research, we conclude that the teaching of culture in the educational process of indigenous schools is always involved in the daily lives of students.

References

Alarção, I. (2001). Escola reflexiva e nova racionalização /organizada por Isabel Alarcão. Porto Alegre: Artmed Editora.

Durkheim, É. (1975). Educação e sociologia. 10. ed. Trad. de Lourenço Filho. São Paulo, Melhoramentos.

Ferreira, N. S. C. (2000). Gestão Democrática da Educação para uma Formação Humana: conceitos e possibilidades. Revista em Aberto, 17(72), 167-176.

Freire, P. (1989) A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez.

Gil, A. C. (2009). Como elaborar projetos de pesquisa. 4. Ed. 12 Reimpr – São Paulo: Atlas.

Gracindo, R. V. (2007). Gestão democrática nos sistemas e na escola. Brasília: Universidade de Brasília.

Libâneo, J. C. (2004). Organização e Gestão da Escola: Teoria e Prática. 5. ed. Goiânia: Alternativa.

Lück, H. (2009). Dimensões de gestão escolar e suas competências. Curitiba: Editora Positivo.

Minayo, M. C. de S. (2003). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes.

Monteiro, F. M. de A. (2017). Pesquisa, formação e docência: processos de aprendizagem e desenvolvimento profissional docente em diálogo. Cuiabá: Editora Sustentável.

Penin, S. T. & Vieira, S. L. (2005). Refletindo sobre a função social da escola. In: VIEIRA, Referencial Curricular para as Escolas Indígenas. Brasília: MEC/SECAD.

Seduc (2015). Escola Digna. Caderno de Orientações Pedagógica: gestão escolar. Secretaria de Estado da Educação de Maranhão, SEDUC.

Published

2022-09-01

How to Cite

Souza, M. da P. C. de, & Lima, F. A. de. (2022). The manager’s challenges related to his role in school education at the Brolhos da Terra Indigenous School. Brazilian Journal of Science, 1(9), 30–38. https://doi.org/10.14295/bjs.v1i9.41